Zamude, dolge vožnje, neustrezni vozni redi. To je nekaj glavnih stvari, ki potnike javnega potniškega prometa najbolj zmotijo, kadar se na pot podajo z avtobusom ali vlakom. Kakšne pritožbe dobivajo na Družbi za upravljanje javnega potniškega prometa in kakšne na Slovenskih železnicah?
V Ljubljani je potekala prva strokovna konferenca Dan potnika, na kateri je Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP) predstavila izsledke zadnje raziskave o zadovoljstvu potnikov. Kaj so ugotovili?
Raziskavo je izvedla Mediana, rezultate pa je predstavila vodja raziskav v družbi Katarina Muha. Povedala je, da se navade v mobilnosti zadnje leto niso bistveno spremenile – večina Slovencev gre še vedno najraje na pot z osebnim avtomobilom. Po opravkih se le dobra četrtina odpravi z avtobusom ali vlakom, v službo ali šolo pa le dobra petina.
Razlogov za neuporabo javnega potniškega prometa je več, so ugotovili. Med ključnimi so počasnost – na nekaterih odsekih je pot z avtobusom kar trikrat daljša kot pot z avtomobilom, slabe povezave med lokacijami in neustrezni vozni redi. Potnike motijo tudi gneča, pomanjkljiva čistoča in higiena ter voznikova vožnja z vidika varnosti.
Zadovoljstvo potnikov s prevozniki se od junija 2024, ko so v Mediani raziskavo ob prenovi voznih redov izvedli prvič, ni spremenilo – med avtobusnimi prevozniki ni bistvenih razlik v zadovoljstvu, nekoliko manjše pa je zadovoljstvo s Slovenskimi železnicami (SŽ). "Pri prevoznikih z večjim številom potnikov zaznavamo večje nezadovoljstvo," je dodala Muha.
Nekatere stvari so izboljšali
Raziskava Mediane je pokazala, da so se nekatere stvari od izvedbe prve junijske raziskave izboljšale. Anketirani so navajali boljše zadovoljstvo na področju dosega varnost voženj, bolj pa so zadovoljni tudi z nakupom vozovnic, prijaznostjo osebja in udobnostjo vozil.
Prav tako se je izkazalo, da je učinkovitost prevozov za prebivalce nujna, saj se osebni avtomobil še vedno izkazuje kot najbolj učinkovit in udoben.
Javni potniški promet uporablja 44 odstotkov Slovencev, v zadnjem letu jih je 13 odstotkov postalo novih uporabnikov, med obstoječimi uporabniki pa jih je osem odstotkov bolj zadovoljnih z javnim potniškim prometom kot prej.
Prvo anketo je Mediana opravila junija 2024, drugo pa letos januarja. V njej so sodelovali 803 anketiranci po spletu.
Kakšne pritožbe dobivajo na DUJPP?
Nezadovoljni potniki se lahko obrnejo tudi neposredno na DUJPP. Tam so lani skupaj prejeli več kot 5.000 pritožb, je povedal direktor DUJPP Miran Sečki. Od tega se jih je približno polovica nanašala na neupoštevanje voznega reda in točnost, 14 odstotkov pritožb se je nanašalo na ponudbo storitev, 12 odstotkov potnikov pa je bilo nezadovoljnih s prijaznostjo in urejenostjo osebja.
Klicatelji in pošiljatelji so v pritožbah navajali še nezadovoljstvo z udobjem in čistočo, kapaciteto, ceno ter tehnične pomanjkljivosti.
DUJPP opaža, da si potniki želijo predvsem skrajševanja potovalnih časov, dostopne informacije, preprosto uporabo javnega prevoza, boljše vozne rede, ki so usklajeni s šolskimi, delavskimi in mestnimi prevozi, ter boljšo kakovost prevozov.
Slovenske železnice imajo podobne težave
Podobne težave opažajo tudi na Slovenskih železnicah (SŽ), je povedal direktor za potniški promet Miha Butara. Ena od stvari, ki po njegovih besedah potnike najbolj zmoti, je počasno obveščanje, sledijo zamude. "Zamude nastajajo zaradi dotrajanosti prog in delovišč ter se jim ne da izogniti. Slovenija nima obvoznih železniških poti," je pojasnil.
Butara je poudaril, da bodo Slovenske železnice v prihodnje (še) več vlagale v zadovoljstvo potnikov, med drugim je napovedal sodobnejši vozni park, nove vozne rede, dodatne povezave v Sloveniji in tujini, strokovno in prijazno osebje ter večjo frekvenco čiščenja.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje